Hva lærer man på 1 år med digital markedsføring?

Dette blir en aldri så liten oppsummering av foregående år, altså mitt første år av bacheloren i digital markedsføring, i sommerferiemodus. Nå skal det sies at det ikke er så fryktelig mye igjen av sommerferien. Jeg er allerede tilbake på jobb, så hvor mye ferie har jeg egentlig nå? Men det er ferie i litt over to uker til fra skolen, før vi kickstarter semesteret med første forelesning i Webutvikling 1.

Jeg gleder meg litt, det må jeg si.

For jeg er en sånn som ikke egentlig er så veldig fan av ferie. Misforstå meg rett, jeg liker elsker jo å sløve med Netflix, og jeg er en mester på prokrastinering, men ikke når det er ikke er noe som må gjøres. Om jeg får fri, og ingenting gjøres blir jeg rastløst. Sånn er det bare. Jeg klarer ikke ha en uke ferie uten planer, da spør jeg sjefen om jeg får lov til å komme tilbake til jobb tidligere. (Jeg har faktisk gjort nettopp det tidligere.) I år gjorde jeg ikke det da. Men jeg har benyttet et par av disse feriedagene på å skaffe pensum, og sette meg inn i det. Holiday well spent, spør du meg. I rastløsmodus.

Men før jeg går i gang med år 2, tenkte jeg å ta en liten recap av år 1.

Mest for min egen del, men om noen finner interesse av å se hva jeg har drevet med, og lært, er det jo bare en bonus. Jeg tror den beste delen av år 1, for min del, var siste halvdel av semester 2. Rundt eksamensperioden. Joda, den var stress nok og jeg hadde et par innslag av eksamensangst, men jeg følte meg overraskende nok relativt selvsikker når alt var levert. Jeg visste at jeg kom til å bestå alle fag, og det gjorde jeg. Både vel og bra nok, og jeg er strålende fornøyd med egen innsats og resultater for år 1.

Eksamensoppgaven i Digitalmarkedsføring 1 var en mappeeksamen, altså oppgaver vi allerede har gjort, men fått tilbakemelding på, levert som én oppgave. Blant annet tre av innleggene her på bloggen! Og en sykt klein video jeg lagde rett før påske. En video hvor jeg skulle presentere meg selv som digitalmarkedsfører. Guri, det var grusomt. Bare se her:

Altså. Jeg har ikke ord som beskriver de følelsene jeg hadde da jeg lagde første utkast av denne filmen. Den fikk overraskende god tilbakemelding før påske, så jeg har ikke gjort de helt store endringene. Jeg er OK fornøyd med endelig resultat, det som er verst er hvor kleint jeg syns det er. Helt klart.

En ting jeg ikke var klar over, men som gir ekstremt mye mening: SEO. 

Søkemotoroptimalisering. Da jeg startet på bacheloren hadde jeg null idé om hvordan søkemotorene egentlig sorterte hva som kommer opp hvor i Google. Men selvfølgelig må det finnes en måte, en algoritme, som bestemmer dette! Rekkefølgen bestemmes av både det tekniske på siden, men også av innholdet du publiserer. Hvilke ord du bruker, hvor ofte du oppdaterer, i tillegg til sånn 200 andre faktorer som påvirker rangeringen. I bunn og grunn handler det om hvor relevant du og nettstedet er for den som søker på, for eksempel, Google. At det i tillegg finnes egne byråer som jobber dedikert med SEO, var ganske fjernt for meg. Men i og med at det krever en systematisk tilnærming for å holde det hele under kontroll, gir det jo veldig mye mening. 

Anywho, la oss bevege oss over til min nye favoritt: koding!

Vi hadde intro til Webutvikling 1 helt mot slutten av semesteret, det vil si 4 dager intens undervisning i grunnleggende HTML, CSS og JavaScript. Det er jo litt komplisert i starten når ingenting egentlig gir mening, men fy fader som jeg koste meg. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg spurte meg selv hvorfor jeg ikke går teknologi i stedet. Neida. Joda. Neida. Men alvorlig talt, det er sykt gøy, og jeg gleder meg til å komme i gang om to uker. Selv om jeg absolutt ser for meg et semester med mye frustrasjon fordi teknologi ikke alltid vil det du vil.

I forbindelse med disse introdagene, var en del av eksamen at vi skulle bygge et nettsted fra bunnen av, på et særdeles enkelt nivå selvsagt. Vi fikk noen minimumskrav i forhold til hvor mye og hva som skulle være med av HTML, CSS og JavaScript, og nettstedet skulle bestå av minst 3 underliggende sider linket sammen. Ingen krav til det estetiske, kun for å vise hvor mye vi kunne. Jeg lagde jo selvfølgelig dette:

Jeg skal ikke påstå at dette er et pent nettsted, det er jo et virvar av tull, men jeg vil driste meg til å kalle det et lite stykke kunst. Det er gjennomført dårlig, det er grelt, og det er katter. Hva mer kan man be om? Jeg ser i ettertid at oppgaveteksten ba meg velge ett tema, og dette skal komme klart frem på siden, men jeg har jo truffet en blanding av nettbutikk og datingside her, for katter. Men bestått er bestått, og det kan ingen ta fra meg nå!

Så dette var det praktiske, men vi hadde også mer teoretisk eksamen på plakaten.

I Markedsføring i sosiale medier fikk vi en spennende oppgave med Amnesty International Norge som oppdragsgiver. Dette var en veldig teoretisk oppgave, samtidig som vi gjorde noen praktiske tilnærminger i form av undersøkelser, research og fremvisning av teorien vi hadde benyttet. I dette prosjektet så vi på hvordan markedsføring har endret seg gjennom tidene. Fra produktbasert og kundebasert markedsføring, til verdibasert markedsføring. Vi dro inn Amnesty for å se hvordan de forholder seg til sistnevnte, og fremstår, i sine sosiale medier. Her var det åpent for tolking og analysering, da koser jeg meg vettu.

Hele klassen presenterte forskjellige eksempler og ideer om hva som fungerer, og ikke, ut i fra blant annet Kotlers teorier. Vår gruppe (hei Emilie og Ida) satte veldig fokus på å være personlige, i og med at det er mennesker de både snakker om og med. Men også på at om man først skal gjøre noe, må man gjøre det konsekvent. For eksempel respons, gi en like eller en kort kommentar, uansett hva som skrives. I forhold til det personlige tok vi mye inspirasjon fra Simon Sinek, og hans presentasjon på TED talk, og mitt favorittsitat i forbindelse med markedsføring vil i lang tid fremover være “People don’t buy what you do, they buy why you do it”.

I ettertid har jeg fulgt litt med på Amnesty i sosiale medier, og jeg ser at de har tatt til seg mange av tipsene klassen kom med, og det er jo utrolig gøy. Nå håper jeg vi får flere spennende oppdragsgivere fremover. I fjor jobbet klassen over oss med DNB, det er rimelig spenstig! Så jeg satser på at vi får noe i samme gate til samarbeidsprosjektet med teknologistudentene.

 

1 Comment

  1. Emilie August 4, 2017

    Flink! U doin good gurl, proud of u

    Reply

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *