Datadrevet markedsføring, hvordan det faktisk gir mening

Vi har et fag som dreier seg om datadrevet markedsføring nå. Hittil har jeg egentlig følt at både faget og pensum har vært litt gresk, men nå virker det som det begynner å løsne litt. Det er helt sinnsykt interessant, rett i min gate, men også så utrolig mye som skal på plass for å virkelig skjønne hva man driver med. På torsdag fikk vi besøk av Tore Berntsen fra Markedspartner. Det var da jeg plutselig forstod at datadrevet markedsføring er det jeg driver med på Gimles sosiale medier. Mind blown. 

Faglig påfyll x 1000

Jeg har jo skrevet litt om hva vi har drevet med tidligere på digital markedsføring, men når emnet datadrevet markedsføring er over i november kan jeg fylle på en hel del på den listen. Jeg skal kunne beskrive ulike typer data, vite hva dataene representerer, og se sammenhengen mellom dem. Dette skal jeg så flytte over til Facebook Business Manager, for analyser og oppsett av annonser. Inni der skal jeg også få plass til å vurdere og forbedre kampanjer, underveis i kampanjeperioden. 

høstens pensum datadrevet markedsføringHøstens pensum i datadrevet markedsføring. Pre torsdag: gresk. Post torsdag: daym.

Berntsen om datadrevet markedsføring

Vi er heldigvis så privilegerte på Westerdals, at vi titt og ofte får inn flinke folk fra bransjen til å banke det inn i hodene våre. Som sagt stakk Tore Berntsen innom på torsdag, og dette må være det mest interessante og givende foredraget vi har hatt så langt. Han snakket blant annet om trender som påvirker digital markedsføring. Hvordan fremveksten av digitale plattformer de siste årene, endrer måten vi som markedsførere må tenke. Og jeg må si jeg er glad jeg er ung i dag. Jeg får både se så mye utvikling skje så fort, kanskje til og med være med på å påvirke noe av det etter studiene. 

Kjøpsadferd og big data

To av de mest sentrale trendene nå, er hvordan kjøpsadferden vår er flyttet over til internett, og hvordan markedsførere bruker big data. Utfordringen i forhold til det nye mønsteret i kjøpsadferden er å fange data så tidlig som mulig, for å treffe de potensielle kundene. Som ved Googles eksempel på Stacys bilkjøp. Kundene evaluerer og gjør research på produktet både før, under og etter kjøpet er gjennomført. Ved å benytte big data vil det være mulig å treffe kunden på riktig tidspunkt, om det brukes riktig. Det krever jo virkelig en forståelse av kundene for å få det til. Man er nødt til å ha tunga rett i munnen når man analyserer disse tallene, ellers kan man fort ende med kunder som ikke har særlig høy livstidsverdi. Og det vil man jo ikke. 

Folkens, forsider selger ikke

Noe som var litt nytt for meg, som egentlig er ganske logisk når man tenker over det, er måten man bygger opp et nettsted på. Jeg har ofte tenkt at man begynner med forsiden og jobber seg nedover, men som Tore sa – det er jo ikke forsiden som genererer kjøp og handling. Det er det jo undersidene som gjør. Forsiden er riktignok det første man kommer til, men hvor ofte er det egentlig man går direkte inn på en forside om man gjør et Google-søk? Svært sjeldent. Derfor er det jo ganske logisk at man legger mye mer tid og resurser i at undersidene ser bra ut, og faktisk gjør det de skal: nemlig selge! 

underside eksamensoppgaveSånn som her. Det er jo denne fantastiske undersiden på eksamensoppgaven min fra i fjor som gjør at du vil adoptere kattene, right? 🙂 Neida. Dårlig eksempel.  

5 tips fra Tore for praktisk jobbing med datadrevet markedsføring:

  • Identifiser hva som kjennetegner de potensielle kundene med størst potensiale
  • Forstå kundenes behov slik de selv ville uttrykt dem
  • Skap innhold av høy kvalitet, og presenter det slik at det kan bli funnet, stolt på og verdsatt av dine kunder
  • Konverter søkende til besøkende, besøkende til leads, og leads til kunder
  • Mål, lær, forbedre og gjenta

Så da er det bare for meg å fordype meg i pensum, og levere en kick ass eksamensbesvarelse! Og håpe på at vi får Tore Berntsen tilbake for nye og spennende foredrag. 

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *