Fra INEVO Academy til jobb i INEVO

I september i fjor deltok jeg på et nytt og spennende arrangement, INEVO Academy, etter tips fra Daniel i klassen. “Kul mulighet for de som er gira,” minnes jeg det stod i Facebook-posten han delte med klassen.

Det endte med å være mer enn bare “en kul mulighet” for meg.

Der og da tenkte jeg vel at joda, det kunne jo være interessant nok det. INEVO Academy kunne jo friste med foredrag fra blant andre Google, BliVakker, Thomas Moen og Christine Calvert (Tekstdoktor). Jeg hadde ikke forelesning de dagene. Sure. Why not? Nå, et knapt halvår senere, sitter jeg her på INEVO-kontoret. Jeg har en høyst relevant jobb. 

signe-inevo
Her er et bilde av meg på kontoret, det er i hvert fall ikke oppstilt ;-))

Machine learning er å bli smartere av analyse 

Kristin Ellingsen fra Google snakket om hvordan teknologi og innovasjon endrer både bransjer og mennesker, viktigheten av det datadrevne for å oppnå endringer. Hvordan machine learning i bunn og grunn er det å bli smartere av analyse. Da treffer du hjertet mitt vettu. Analyse er viktig for fremdrift. Hele 90 % av all den dataen som eksisterer i dag ble produsert bare de 2 siste årene. Og vi tar garantert bare i bruk en brøkdel. Det er sjukt. Det er så mange muligheter i teknologi når det kommer til analyse, og jeg gleder meg til å være med på utviklingen. For når alt kommer til stykket handler det i størst mulig grad om å gjøre ting folk allerede gjør i dag, enda enklere. Og hvor kult er det ikke å kunne slå i bordet med at livet er litt enklere på grunn av tall og analyser?

inevo-academy-kristin-ellingsen
Kristin Ellingsen fra Google om teknologi og innovasjon.

Hvordan lykkes med Facebook-annonsering

Noen bare knekker koden, og får det til. Thomas Moen er en av disse. Under INEVO Academy snakket Kongen av Facebook (sorry Zuckerberg), om hvordan mange bedrifter som regel har veldig fokus på sosiale medier, men glemmer å sette sosiale medier i system. Han fortalte hvordan han aktivt jobber med å systematisere bruken av Facebook-annonsering, for å jobbe mer effektivt, mer effektivt hjelpe kunder til å konvertere, og dermed nå målene. 

Noe av det jeg husker best fra foredraget var da han snakket om strategier, og særlig 7eleven-kampanjen. Denne strategien går basically ut på at du ser på deg og bedriften som en 7eleven-kiosk: alltid åpen, alltid tilgjengelig. Ved bruk av Facebook Pixel sørger du med 7eleven-metoden for å alltid være tilgjengelig for kundene, selv når du sover. Facebook-annonsene jobber for deg, og sørger for at du treffer riktige kunder på riktig tidspunkt. Igjen, hvor kult er ikke teknologi? 

inevo-academy-thomas-moen
Thomas Moen om Facebook-annonsering.

Key takeaway: bli dritgod på to ting

Min absolutt #1 key takeway fra hele INEVO Academy. Jeg minnes at dette ble nevn både av Kristin Ellingsen fra Google og Jonas Jahnsson fra BliVakker: bli god på to ting. Start bredt, men spesialiser deg på to ting. Mange kommer til å være gode på mange av de samme feltene, men det er kombinasjonen av det du er dritgod på som gjør deg unik. Og uansett hvor sant og åpenbart det er når man tenker over det, skulle jeg fader meg ønske det var noe de sa i forelesningene på skolen. 

INEVO Academy 2018 fungerte som en dytt i riktig retning

Jeg vil ikke si at jeg er dritgod på to ting akkurat nå, det var ikke sånn jeg fikk jobben. Men INEVO Academy ga meg en dytt i riktig retning. Jeg søkte på jobben. Jeg fikk jobben. Ikke minst, jeg fikk enda mer lyst til å bli skikkelig god i noe. Hallo, nå skal jeg jo til og med starte på master. Visst faen kan jeg bli dritgod på to ting! Jeg bare starter bredt, som de anbefalte, lærer meg litt av alt. Nå sitter jeg her og lærer hands on om både SEO og Google Ads, koser meg i Google Analytics, lusker rundt på fagmøter og suger til meg kunnskap.

Akkurat nå er jeg ikke dritgod på noe, men det gjør ingenting. Jeg lærer så jækla mye hver eneste dag, og gleder meg til jeg finner det jeg skal bli dritgod på! 

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *